همانا تيره روز كسى است كه از عقل و تجربه اى كه نصيب او شده، محروم ماند ، و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كارى را كه خدا اصلاح كرده بر هم زند، بيزارم.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام در پاسخ به نامه ابوموسی اشعری درباره حکمیت چنین نوشتند:
همانا بسيارى از مردم تغيير كردند، و از سعادت و رستگارى بى بهره ماندند، به دنيا پرستى روى آورده، و از روى هواى نفس سخن گفتند. كردار اهل عراق مرا به شگفتى وا داشته است، كه مردمى خودپسند در چيزى گرد آمدند، مى خواستم زخم درون آنها را مداوا كنم، پيش از آن كه غير قابل علاج گردد.

پس بدان در امّت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و به انس گرفتن آنان به همديگر، از من دلسوزتر باشد. من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا مى‌طلبم.
و به آنچه پيمان بستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده، و همانند روزى كه از من جدا شدى نباشى

همانا تيره روز كسى است كه از عقل و تجربه‌اى كه نصيب او شده، محروم ماند، و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كارى را كه خدا اصلاح كرده بر هم زند، بيزارم.
آنچه را نمى دانى واگذار، زيرا مردان بد كردار، با سخنانى نادرست به سوى تو خواهند شتافت، با درود.
 
متن حدیث: 

من كتاب له ( عليه السلام ) إلى أبي موسى الأشعري جوابا في أمر الحكمين، ذكره سعيد بن يحيى الأموي في كتاب "المغازي":
فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَيَّرَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِيرٍ مِنْ حَظِّهِمْ فَمَالُوا مَعَ الدُّنْيَا وَ نَطَقُوا بِالْهَوَى وَ إِنِّي نَزَلْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْزِلًا مُعْجِباً اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ وَ أَنَا أُدَاوِي مِنْهُمْ قَرْحاً أَخَافُ أَنْ يَكُونَ عَلَقاً وَ لَيْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلى الله عليه وآله) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي أَبْتَغِي بِذَلِكَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ كَرَمَ الْمَآبِ وَ سَأَفِي بِالَّذِي وَأَيْتُ عَلَى نَفْسِي وَ إِنْ تَغَيَّرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِي عَلَيْهِ فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ وَ إِنِّي لَأَعْبَدُ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ بِبَاطِلٍ وَ أَنْ أُفْسِدَ أَمْراً قَدْ أَصْلَحَهُ اللَّهُ فَدَعْ مَا لَا تَعْرِفُ فَإِنَّ شِرَارَ النَّاسِ طَائِرُونَ إِلَيْكَ بِأَقَاوِيلِ السُّوءِ وَ السَّلَامُ.




"نهج البلاغه، نامه 78"


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    جانم فدای مولای مظلوم. اللهم صلی علی محمد و آل محمد
  • حمید ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • Ali ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    زنده باد. محبوب دل ها
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    قبلا" احادیث را در راس خبرها می گذاشتید ، چرا دیگه اینکار را نمی کنید؟
  • مهدی س ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا مولای یا امیرالمومنین یا علی بن ابیطالب علیه السلام
  • صبا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    مستندات شما درباره وجود تفرقه در جامعه چیست؟ چرا خبری درباره تفرقه در جامعه منتشر نمیکنید؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    افرین. +100
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    من به جات دو تا مثبت دادم
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    محتوای زیبای کلام به کنار، ادب امیرمومنان در برخورد با حتی یک مخالف بی بصیرت خیلی جالبه و یک کلام بی ادبی در کلام حضرت دیده نمیشه و نامه با والسلام ختم میشه یعنی آرزوی سلامتی و امان کردن برای او و این برای همه ما از جمله خودم خیلی باید درس داشته باشه. سر و جانم فدای آزاده ترین انسان دهر. عـشـق یـعـنـی مـطلعِ نـامِ عـلـی / عشق یعنی سیرتِ حق منجلی عشق یعنی آه، چاه، نجوای شب / عشق یعنی تا ابـد حیـدر ولـــــی (نیمچه شعری از الاحقر گاوچرون)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس